[200500017]
Sak 272 Helhetlig utviklingsplan for Groruddalen - Strategier for et bedre miljø mot 2030 - Byrådsak 212 av 08.09.2005
Sendt til byrådet.
Bystyret har behandlet saken i møte 21/06/2006 sak 272
Dokument innkommet:
- E-post av 19.06.2006 fra Øystein Hagen på vegne av transportarbeiderklubbene Tollpost-Globe, Schenker - Linjegods og Nor-Cargo (200500017-58)
MERKNAD:
./. RV fremmet merknad som følger vedlagt protokollen.
FORSLAG:
Forslag fremsatt i kultur- og utdanningskomiteen:
Kari Pahle på vegne av SV, Kjell M. Veivåg på vegne av V, Guri Mugaas på vegne av RV og Aud Kvalbein på vegne av KrF fremmet følgende forslag:
1.
Byrådet bes fremme sak om fremdrift knyttet til arbeidet med å gjenåpne og tilbakeføre Alnaelvas historiske elveløp, herunder etablering av et mest mulig sammenhengende grøntområde langs elven og vurderinger knyttet til muligheten for også å tilbakeføre elvens nedre del til sitt opprinnelige løp gjennom Lodalen med utløp ved middelalderparken i Gamlebyen.
2.
Bystyret ber byrådet sørge for at de drifts- og forvaltningsplaner som skal lages for Akergårdene, ser på tilbudet de ulike gårdene kan gi publikum slik at disse supplerer hverandre og ikke kommer i konkurranse med hverandre.
Kari Pahle på vegne av SV, Kjell M. Veivåg på vegne av V og Aud Kvalbein på vegne av KrF fremmer følgende forslag:
Bystyret ber byrådet utrede muligheten for et flerbruksbygg for kultur og høgskole ved Grorud jernbanestasjon innen utgangen av 2006.
Forslag fremsatt i byutviklingskomiteen:
May Britt Christensen på vegne av A, Stian Berger Røsland på vegne av H, Akhtar Chaudhry på vegne av SV, Magne Gjelseth på vegen av F og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling, pkt. 2:
Visjonen samt mål, strategier og tiltak definert gjennom bystyrets behandling av den helhetlige utviklingsplanen skal legges til grunn for Grorudalssatsingen mot 2030.
May Britt Christensen på vegne av A, Stian Berger Røsland på vegne av H, Akhtar Chaudhry på vegne av SV, Magne Gjelseth på vegen av F og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende tilleggsforslag:
1.
Byrådet bes fremme sak om fremdrift knyttet til arbeidet med å gjenåpne og tilbakeføre Alnaelvas historiske elveløp, herunder etablering av et mest mulig sammenhengende grøntområde langs elven og vurderinger knyttet til muligheten for også å tilbakeføre elvens nedre del til sitt opprinnelige løp gjennom Lodalen med utløp ved middelalderparken i Gamlebyen.
2.
Byrådet bes sørge for at de drifts- og forvaltningsplaner som skal lages for Akergårdene, ser på tilbudet de ulike gårdene kan gi publikum slik at disse supplerer hverandre og ikke kommer i konkurranse med hverandre.
3.
Byrådet bes følge opp det statlige tiltaket for å endre flymønsteret over Groruddalen i dag.
4.
Byrådet bes ta initiativ for å forhindre at flybensin fraktes på vei.
5.
Byrådet bes se på muligheten for å etablere svømme/- badeanlegg i forbindelse med bygging av Rommen skole.
6.
Byrådet bes legge frem sak om et utviklingsselskap i Groruddalen, slik at stat, kommune og private grunneiere kan se sine eiendommer i sammenheng og fremme god byutvikling.
7.
Plan- og bygningsetatens anbefaling til Områdeprogram for Alnabruområdet med Breivollområdet som et regionalt knutepunkt med boliger, kultur og nye næringer legges til grunn for det videre arbeidet.
8.
Byrådet bes i samarbeid med staten utarbeide et forslag til tungtransportnett for Oslo. Det utarbeides et eget tungtransportnett for Groruddalen som kan benyttes som et nasjonalt pilotforsøk.
9.
Byrådet bes igangsette reguleringsarbeid for grønnstrukturen og turveinettet i tråd med strategisk grønnstrukturplan. Det ses særskilt på løsninger for å få et sammenhengende nett gjennom terminalområdet.
May Britt Christensen på vegne av A, Akhtar Chaudhry på vegne av SV og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende tilleggsforslag
10.
Byrådet bes utrede et offentlig-privat samarbeid om drabantbyfond for Groruddalen. Pengene skal gå til oppussing av nedslitte bygg, etter modell fra byfornyingsprosjektet i Oslo indre øst.
11.
Byrådet bes komme med en melding om sosiale forhold i Groruddalen.
12.
Byrådet bes komme med tiltak for en miljømessig oppgradering av Nedre Kalbakkvei. Bedre støyskjerming, mer beplantning og andre avbøtende tiltak bør komme raskt.
13.
Bystyret ber byrådet utrede muligheten for et flerbruksbygg for kultur og høgskole ved Grorud jernbanestasjon innen utgangen av 2007.
May-Brit Christensen på vegne av A og Akhtar Chaudhry på vegne av SV fremmet følgende tilleggsforslag:
14.
Byrådet bes sette i gang utredninger av miljølokk over E6, som i hovedsak bør finansieres gjennom Oslopakke 3.
15.
Byrådet bes utrede mulighet for å flytte Sveiva landhandleri og gamle Rommen skole til Bånkall gård.
16.
Byrådet bes utrede mulighet for å innlemme Oldtidsveien i bydel Stovner i Oslos kulturminner.
17.
Ber Byrådet fremme en sak om prøvedrift av Alnabanen.
Akhtar Chaudhry på vegne av SV fremmet følgende tilleggsforslag:
18.
For perioden 2006 til 2011 prioriteres følgende prosjekter fra kommunens side:
18.1 7,5 minutters rute på linje 5
18.2 Oppgradere Grorud, Stovner og Tveita stasjoner
18.3 Ruste opp busstilbud med nye ruter og tversgående forbindelser
18.4 Miljøoppgradere Nedre Kalbakkvei og Brobekkveien for et bedre bomiljø
18.5 Åpne Leirfossen
18.6 Lage kirkeparken på Furuset
18.7 Bygge badeanlegg og oppvekstsenter på Rommen
18.8 Åpne alle Akergårdene for aktivt bruk av organisasjoner og bydelene
18.9 Etablere kunstisflate på Grorud
18.10 Gjøre Bjerke videregående til et kraftsenter for utdanning, idrett og kultur
18.11 Oppstart med gratis kjernetid i barnehage
18.12 Etablere et samarbeid med lokale kulturorganisasjoner om ferdigprosjektering av et kulturhus.
Akhtar Chaudhry på vegne av SV og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende tilleggsforslag:
19.
Det etableres ikke nye logistikk- og terminalfunksjoner på Nyland syd. Plan- og bygningsetatens anbefalte strategi for utviklingen av Alfasetmorenen - Nyland med utvidelse av Alnaparken legges til grunn for det videre arbeidet. Det kan vurderes boliger på Nyland syd-området.
Stian Berger Røsland på vegne av H, Akhtar Chaudhry på vegne av SV, Magne Gjelseth på vegen av F og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende tilleggsforslag:
20.
Plan- og bygningsetatens anbefaling for Grorud stasjonsområde der ambisjonene med henhold til byforming med mer, slik det er beskrevet i alternativ B legges til grunn for videre bearbeiding av alternativ A.
May Britt Christensen på vegne av A, Stian Berger Røsland på vegne av H, Akhtar Chaudhry på vegne av SV, Magne Gjelseth på vegen av F og Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende tilleggsforslag:
21.
Bystyret forutsetter at bystyrets vedtatte helhetlige utviklingsplan for Groruddalen blir trykket opp i en systematisert versjon og gjort bredt tilgjengelig.
Forslag fremsatt i bystyret:
Toril Fiskerstrand på vegne av H fremmet følgende tilleggsforslag:
I samsvar med strategien Blå-grønn Byfornyelse for Alnabruområdet utvides området som i KDP 11 er markert "C1", slik at Alna Bransjesenter kan videreutvikles innenfor gjeldende regulering.
Andreas Behring på vegne av SV fremmet følgende tilleggsforslag:
1.
Byrådet bes om innen utgangen av 2006 å ta initiativ til, og samle, og koordinere relevante aktører som kan delta i et arbeid med sikte på å forskuttere byggingen av E6-lokket.
2.
Byrådet bes om å ta initiativ overfor Statens vegvesen for å sette i gang utrednings- og planarbeidet for E6-lokket.
3.
Byrådet bes om å framskynde arbeidet med en konkret plan for til/fra-kjøring mellom terminalen og E6. Denne tilkjøringen bør fortrinnsvis skje via tunnel.
4.
Bystyret forutsetter at sykkelveitraséen gjennom Alnaparken forlenges gjennom terminalområdet slik at det blir en sammenhengende trasé helt ned til Bryn.
Aud Kvalbein på vegne av KrF fremmet følgende forslag:
Alternativ til innstillingens pkt. 12:
Byrådet bes ta kontakt med staten med sikte på å få i stand en finansieringsmodell for byfornyelse i drabantbyene i Groruddalen.
Tillegg til komiteens innstilling:
Byrådet bes fremme en mulighetsstudie om kombibanedrift på Alnabanen i regi av Oslo Sporveier.
Votering:
Komiteens voteringsrekkefølge ble fulgt.
Byrådets innstilling pkt. 1 ble enstemmig vedtatt.
A, H, SV, F og Vs alternative forslag til byrådets innstilling pkt. 2 ble enstemmig vedtatt.
A, H, SV, F og Vs tilleggsforslag nr. 1-8 ble enstemmig vedtatt.
A, H, SV, F og Vs tilleggsforslag nr. 9 ble vedtatt mot 15 stemmer (H).
KrFs alternative forslag til innstillingens pkt. 12 ble forkastet mot 2 stemmer (KrF).
A, SV og Vs tilleggsforslag nr. 10, 12 og 13 ble vedtatt mot 25 stemmer (H og F).
A, SV og Vs tilleggsforslag nr. 11 ble vedtatt mot 27 stemmer (H, F og KrF).
A og SVs tilleggsforslag nr. 14 ble forkastet mot 29 stemmer (A, SV og RV).
A og SVs tilleggsforslag nr. 15 ble forkastet mot 27 stemmer (A og SV).
A og SVs tilleggsforslag nr. 16 og 17 ble forkastet mot 29 stemmer (A, SV og RV).
KrFs tilleggsforslag ble vedtatt mot 25 stemmer (H og F).
SVs tilleggsforslag nr. 18 ble forkastet mot 14 stemmer (SV og RV).
SV og Vs tilleggsforslag nr. 19 ble forkastet mot 15 stemmer (SV og V).
H, SV, F og Vs tilleggsforslag nr. 20 ble forkastet mot 19 stemmer (SV, V, RV og KrF).
A, H, SV, F og Vs tilleggsforslag nr. 21 ble enstemmig vedtatt.
SVs forslag nr. 1, 2 og 4 ble enstemmig vedtatt.
SVs forslag nr. 3 ble forkastet mot 14 stemmer (SV og RV).
Hs tilleggsforslag ble forkastet mot 15 stemmer (H).
Etter dette er bystyrets vedtak følgende:
1.
Bystyret tar sak om "Helhetlig utviklingsplan for Groruddalen. Strategier for et bedre miljø mot 2030" til orientering.
2.
Visjonen samt mål, strategier og tiltak definert gjennom bystyrets behandling av den helhetlige utviklingsplanen skal legges til grunn for Grorudalssatsingen mot 2030.
3.
Byrådet bes fremme sak om fremdrift knyttet til arbeidet med å gjenåpne og tilbakeføre Alnaelvas historiske elveløp, herunder etablering av et mest mulig sammenhengende grøntområde langs elven og vurderinger knyttet til muligheten for også å tilbakeføre elvens nedre del til sitt opprinnelige løp gjennom Lodalen med utløp ved middelalderparken i Gamlebyen.
4.
Byrådet bes sørge for at de drifts- og forvaltningsplaner som skal lages for Akergårdene, ser på tilbudet de ulike gårdene kan gi publikum slik at disse supplerer hverandre og ikke kommer i konkurranse med hverandre.
5.
Byrådet bes følge opp det statlige tiltaket for å endre flymønsteret over Groruddalen i dag.
6.
Byrådet bes ta initiativ for å forhindre at flybensin fraktes på vei.
7.
Byrådet bes se på muligheten for å etablere svømme/- badeanlegg i forbindelse med bygging av Rommen skole.
8.
Byrådet bes legge frem sak om et utviklingsselskap i Groruddalen, slik at stat, kommune og private grunneiere kan se sine eiendommer i sammenheng og fremme god byutvikling.
9.
Plan- og bygningsetatens anbefaling til Områdeprogram for Alnabruområdet med Breivollområdet som et regionalt knutepunkt med boliger, kultur og nye næringer legges til grunn for det videre arbeidet.
10.
Byrådet bes i samarbeid med staten utarbeide et forslag til tungtransportnett for Oslo. Det utarbeides et eget tungtransportnett for Groruddalen som kan benyttes som et nasjonalt pilotforsøk.
11.
Byrådet bes igangsette reguleringsarbeid for grønnstrukturen og turveinettet i tråd med strategisk grønnstrukturplan. Det ses særskilt på løsninger for å få et sammenhengende nett gjennom terminalområdet.
12.
Byrådet bes utrede et offentlig-privat samarbeid om drabantbyfond for Groruddalen. Pengene skal gå til oppussing av nedslitte bygg, etter modell fra byfornyingsprosjektet i Oslo indre øst.
13.
Byrådet bes komme med en melding om sosiale forhold i Groruddalen.
14.
Byrådet bes komme med tiltak for en miljømessig oppgradering av Nedre Kalbakkvei. Bedre støyskjerming, mer beplantning og andre avbøtende tiltak bør komme raskt.
15.
Bystyret ber byrådet utrede muligheten for et flerbruksbygg for kultur og høgskole ved Grorud jernbanestasjon innen utgangen av 2007.
16.
Bystyret forutsetter at bystyrets vedtatte helhetlige utviklingsplan for Groruddalen blir trykket opp i en systematisert versjon og gjort bredt tilgjengelig.
17.
Byrådet bes fremme en mulighetsstudie om kombibanedrift på Alnabanen i regi av Oslo Sporveier.
18.
Byrådet bes om innen utgangen av 2006 å ta initiativ til, og samle, og koordinere relevante aktører som kan delta i et arbeid med sikte på å forskuttere byggingen av E6-lokket.
19.
Byrådet bes om å ta initiativ overfor Statens vegvesen for å sette i gang utrednings- og planarbeidet for E6-lokket.
20.
Bystyret forutsetter at sykkelveitraséen gjennom Alnaparken forlenges gjennom terminalområdet slik at det blir en sammenhengende trasé helt ned til Bryn.