[200500381]

Sak 466 Revisjon av juridisk strategi - Byrådsak 38 av 24.02.2005

Sendt til byrådet.

Kopi til finanskomiteen.

Bystyret har behandlet saken i møte 07/12/2005 sak 466

FORSLAG:

Forslag fremsatt i komiteen:

Janne Svegården på vegne av A og Ivar Johansen på vegne av SV fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling pkt. 1, Strategi for ivaretakelse av kommunens privatrettslige posisjon:

Oslo kommunes rettslig-økonomiske interesser skal når det gjelder anskaffelser, kontrakter og kommunale eiendommer ivaretas gjennom en profesjonell forvaltning basert på forretningsmessige prinsipper, tilstrekkelig kvalitet, optimal ressursbruk og utnyttelse av markedet.

- Oslo kommune skal ha en anskaffelsespolitikk og en kontraktsforvaltning som er i tråd med lov og forskrift om offentlige anskaffelser.

- Oslo kommune skal forvalte sin eiendomsmasse slik behovet til enhver tid tilsier og slik at verdien av den enkelte eiendom ikke forringes.

Janne Svegården på vegne av A og Ivar Johansen på vegne av SV fremmet følgende tilleggsforslag til byrådet innstilling pkt. 2:

2a.
Kommunen utformer retningslinjer for bruk av konsulenter.

2b.
Byråds- og bystyredokumentenes form gjennomgås med sikte på en bedre tilgjengelighet og anvendelighet.

2c.
Kommunale eiendommer skal selges ferdigregulerte, med mindre bystyret bestemmer noe annet.

Forslag fremsatt i bystyret:

Guri Mugaas på vegne av RV fremmet følgende tilleggsforslag til innstillingens pkt. 1 Mål (tillegg står i kursiv):

Som myndighetsutøver og tjenesteleverandør for sin befolkning skal kommunen ivareta innbyggernes rettigheter slik de fremgår av lover, konvensjoner Norge har ratifisert, forskrifter og de standarder som kommunen selv har vedtatt.

Ola Elvestuen på vegne av V fremmet følgende forslag:

A og SVs tilleggsforslag pkt. 2c oversendes finanskomiteen og ses i sammenheng med byrådsak 262 - Instruks for salg av fast eiendom og vedtektsendringer for KF.

Votering:

Finanskomiteens innstilling pkt. 1, Strategi for ivaretakelse av kommunens privatrettslige posisjon, ble enstemmig vedtatt.
Finanskomiteens innstilling pkt. 1 for øvrig, pkt. 2, 1. avsnitt, samt pkt. 3 og 4 ble enstemmig vedtatt.
RVs tilleggsforslag til pkt. 1 Mål ble forkastet mot 14 stemmer (SV og RV).
Finanskomiteens innstilling pkt. 2, 2. avsnitt, ble enstemmig vedtatt.
A og SVs tilleggsforslag pkt. 2a forkastet mot 29 stemmer (A, SV og RV).

Vs forslag om å oversende A og SVs tilleggsforslag pkt. 2c til finanskomiteen ble vedtatt mot 27 stemmer (H, F og KrF).

Etter dette er bystyrets vedtak følgende:

1.
Juridisk strategi for Oslo kommune:

Mål:

Kommunen skal ivareta de rettslige aspektene ved hele sin virksomhet på best mulig måte:

- Som myndighetsutøver og tjenesteleverandør for sin befolkning skal kommunen ivareta innbyggernes rettigheter slik de fremgår av lover, forskrifter og de standarder som kommunen selv har vedtatt.

- De ansattes rettigheter og plikter skal ivaretas i tråd med lov, avtale- og regelverk

- For å sikre en riktig og kostnadseffektiv bruk av de totale ressursene skal kommunen sørge for en profesjonell ivaretakelse av sin privatrettslige posisjon.

Strategi for juridisk kompetanse:


Utredning av rettslige problemstillinger skal inngå som ledd i Oslo kommunes saksforberedelse. Juridisk rådgivning og prosedyre skal sikres og ivaretas profesjonelt.

Oslo kommune skal sørge for nødvendig kompetanse, slik at saksbehandlingen skjer i korrekte former.

- Beslutningstagerne skal i forkant ha oversikt over de rettslige konsekvensene av sine vedtak

- Det bør være nødvendig og tilstrekkelig juridisk kompetanse på alle nivåer i kommunen. På områder av stor økonomisk og/eller rettslig betydning skal kommunen sentralt ha juridisk kompetanse til å bistå virksomhetene i saksbehandlingen.

- Kommunen skal ha en sentral enhet som bistår med advokattjenester i form av juridisk rådgivning og prosedyre.

Strategi for styring og organisering:

Oslo kommunes organisasjon skal være basert på klare og funksjonelle prinsipper, herunder klar organisatorisk plassering av alle organer og klare delegasjons- og instruksjonslinjer.

- Kommunen skal benytte seg av organer etter kommuneloven som gir en god tilpasning til den parlamentariske styreformen

- Styringslinjene skal være klare, og ansvarsforholdene skal tydelig fremgå

- Kommunen skal benytte seg av hensiktsmessige tilknytningsformer, og utforme eierstrategier for sine foretak og selskaper

Strategi for kommunens regelverk:

Kommunens regelverk og delegasjonsoversikter skal ha god teknisk kvalitet og være lett tilgjengelig for interne og eksterne brukere.

- Kommunens regelverk skal oppdateres når det er behov for det

- Regelverkene skal inndeles og sorteres under ulike kategorier;

o forskrifter (som gir rettigheter/ plikter til innbyggerne),

o instrukser (som gir bestemmelser om behandlingsmåter og prosedyrer internt i kommunens organisasjon)

o eventuelle andre kategorier regelverk som fastsettes i en instruks for regelverksarbeid

- Delegasjon av myndighet (fullmakter) skal formuleres og holdes samlet på en oversiktlig måte. Delegasjon av myndighet på beslektede områder bør skje i samme vedtak.

- Ved hjelp av IKT skal regelverkene og delegasjonsvedtakene (fullmaktene) gjøres lett tilgjengelig

Strategi for ivaretakelse av kommunens privatrettslige posisjon:

Oslo kommunes rettslig-økonomiske interesser skal når det gjelder anskaffelser, kontrakter og kommunale eiendommer ivaretas gjennom en profesjonell forvaltning basert på forretningsmessige prinsipper, tilstrekkelig kvalitet, optimal ressursbruk og utnyttelse av markedet.

- Oslo kommune skal ha en anskaffelsespolitikk og en kontraktsforvaltning som er i tråd med lov og forskrift om offentlige anskaffelser.

- Oslo kommune skal forvalte sin eiendomsmasse slik behovet til enhver tid tilsier og slik at verdien av den enkelte eiendom ikke forringes.

Strategi for ivaretakelse av arbeidsgiverrollen:

Oslo kommune skal ivareta og klargjøre sin rolle som en profesjonell arbeidsgiver på alle nivåer i organisasjonen.

- Oslo kommune skal ha en aktiv arbeidsgiverpolitikk for å beholde og rekruttere kompetente medarbeidere og ledere i kommunen og for å skape et godt faglig arbeidsmiljø.

- Oslo kommune skal ha et avtale- og regelverk som er teknisk og innholdsmessig klart.

- Personalforvaltningen skal skje i korrekte former og under hensyn til likebehandling.

2.
Bystyret tar til orientering trykt vedlegg 1 vedrørende de tiltakspunktene som ble vedtatt av bystyret 03.12.97 sak 786.

Byråds- og bystyredokumentenes form gjennomgås med sikte på en bedre tilgjengelighet og anvendelighet.

3.
Bystyret tar til orientering at byrådet viderefører prinsipper og vurderer videreføring og omformulering av tiltak innenfor det området der bystyret tok juridisk strategi til orientering i bystyrevedtak 03.12.1999 sak 786, og integrerer disse i ny juridisk strategi, eventuelt andre strategier. Bystyret tar til orientering av byrådet i denne forbindelse også vurderer nye tiltakspunkter.

4.
Bystyrets vedtak av 03.12.1997 sak 786 oppheves og erstattes med ny juridisk strategi.

Følgende forslag ble vedtatt oversendt finanskomiteen:

Kommunale eiendommer skal selges ferdigregulerte, med mindre bystyret bestemmer noe annet.