[200201677]

Sak 465 Kommunedelplan for lokalisering av varehandel og andre servicefunksjoner - Byrådsak 221 av 29.08.2002

Sendt til byrådet.

Bystyret har behandlet saken i møte 27/11/2002 sak 465

Dokument innkommet:

- Ad med korrigering under votering samt innstilling.

FORSLAG:

Forslag fremsatt i komiteen:

Rina Brunsell Harsvik på vegne av A fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2:

Lokalisering av kjøpesentre med et samlet bruksareal over 4000 m2 kan kun tillates i områder hvor samtlige av fire følgende kriterier er oppfylt:

- Området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til minst en linje for buss, trikk eller bane, og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- Et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller betydelige senterfunksjoner.

- Området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon.

- Et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (for eksempel bydelsforvaltningens tjenester) og privat service.

Knut Even Lindsjørn på vegne av SV og Chris Hartmann på vegne av RV fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2:

Lokalisering av kjøpesentre med et samlet bruksareal over 3000 m2 kan kun tillates i områder hvor samtlige av fire følgende kriterier er oppfylt:

- Området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til minst en linje for buss, trikk eller bane, og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- Et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller betydelige senterfunksjoner

- Området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon.

- Et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (for eksempel bydelsforvaltningens tjenester) og privat service.

Peter N. Myhre på vegne av F fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling, pkt. 1:

1.

Oslo bystyre vedtar med hjemmel i Plan- og Bygningslovens § 20-5, 2. ledd. Kommunedelplan for lokalisering for lokalisering av varehandel og andre servicefunksjoner med følgende retningslinjer:

§ 1, Definisjoner

a) Et handelssenter er i kommunedelplanen definert som et geografisk område med en konsentrasjon av minst tre butikker kombinert med annen service.

b) Et kjøpesenter, tiltaket det søkes om, er i henhold til den rikspolitiske bestemmelsen definert som "detaljhandel i bygningsmessige enheter og bygningskomplekser som etableres, drives eller fremstår som en enhet, samt utsalg som krever kunde- eller medlemskort for å få adgang." I dette kjøpesenterbegrepet inngår i utgangspunktet all detaljhandel.

§ 2, Kriterier for lokalisering av kjøpesentre.

Etablering av kjøpesentre i Oslo skal skje etter de prinsipper som gjelder for byggevirksomhet i plan- og bygningsloven. Det skal ikke etableres soner med byggeforbud av kjøpesentre.

§ 3, Krav til regulering

Ved etablering av nye kjøpesentre med et bruksareal på mer enn 30.000 m2, eller utvidelse av eksisterende kjøpesentre (også bruksendring) som medfører et samlet bruksareal på over 30.000 m2, kan kommunen kreve at det foreligger en vedtatt reguleringsplan før rammetillatelse gis.

Forslag fremsatt i bystyret:

Rina Brunsell Harsvik på vegne av A fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling, reguleringsbestemmelsenes § 2, 2. ledd (identisk med Hs alternative forslag nr. 1 og 2 a) - erstatter forslag fremsatt i komiteen):

1. (nytt 2. ledd)

Rammen for lokalisering av kjøpesentre gjelder for et samlet bruksareal over 4.000 m2.

2. (nytt 3. ledd)

Kjøpesentre kan tillates:

i områder hvor samtlige fire kriterier er oppfylt:

- området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til ytterligere minst en linje for buss, trikk eller bane, og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller tydelige senterfunksjoner

- området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon

- et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (både bydelsforvaltningens tjenester) og privat service

Rina Brunsell Harsvik på vegne av A fremmet følgende endringsforslag til byrådets innstilling, reguleringsbestemmelsenes § 2, 3. ledd (erstatter forslag fremsatt i komiteen):

Setningen utgår.

John Tore Norenberg på vegne av H fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling, reguleringsbestemmelsenes § 2, 2. ledd (identisk med As alternative forslag nr. 1 og 2 - erstatter forslag fremsatt i komiteen):

1. (nytt 2. ledd)

Rammen for lokalisering av kjøpesentre gjelder for et samlet bruksareal over 4.000 m2.

2. (nytt 3. ledd)

Kjøpesentre kan tillates:

a) i områdene avmerket på kartet "Byggeområde for lokalisering av kjøpesentre":

- sentrum/indre by

- eksisterende handelssentre i ytre by

- Gjersrud-Stensrud, Ensjøbyen og Grorud stasjon, dersom disse områdene utvikles i tråd med arealdelen i Kommuneplan 2000

b) i områder hvor samtlige fire kriterier er oppfylt:

- området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til ytterligere minst en linje for buss, trikk eller bane og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller tydelige senterfunksjoner

- området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon

- et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (både bydelsforvaltningens tjenester) og privat service

Knut Even Lindsjørn på vegne av SV og RV fremmet følgende alternative forslag til byrådets innstilling, reguleringsbestemmelsenes § 2, 2. ledd (erstatter forslag fremsatt i komiteen):

1. (nytt 2. ledd)

Rammen for lokalisering av kjøpesentre gjelder for et samlet bruksareal over 3.000 m2.

2. (nytt 3. ledd)

Kjøpesentre kan tillates:

i områder hvor samtlige fire kriterier er oppfylt:

- området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til ytterligere minst en linje for buss, trikk eller bane og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller tydelige senterfunksjoner

- området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon

- et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (både bydelsforvaltningens tjenester) og privat service

Knut Even Lindsjørn på vegne av SV og RV fremmet følgende endringsforslag til byrådets innstilling, reguleringsbestemmelsenes § 2, 3. ledd (erstatter forslag fremsatt i komiteen):

Setningen utgår.

Votering:

Byrådets innstilling pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes §§ 1 og 3 ble vedtatt mot 9 stemmer, F, Nils Chr. Dahl (Uavh.), Kjell Grønnevik (Uavh.), Sissel Dagslet (Uavh.) og Einar Lonstad (Uavh.), som stemte for Fs alternative forslag.

Fs alternative forslag til pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2, ble forkastet mot 9 stemmer (F, Nils Chr. Dahl (Uavh.), Kjell Grønnevik (Uavh.), Sissel Dagslet (Uavh.) og Einar Lonstad (Uavh.)).

SV og RVs alternative forslag nr. 1 til byrådets innstilling, pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2, nytt 2. ledd, ble forkastet mot 10 stemmer (SV og RV).

H og As alternative forslag nr. 1 til byrådets innstilling, pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2, nytt 2. ledd, ble vedtatt mot 19 stemmer (SV, F, RV, Nils Chr. Dahl (Uavh.), Kjell Grønnevik (Uavh.), Sissel Dagslet (Uavh.) og Einar Lonstad (Uavh.)).

Hs alternative forslag nr. 2 a) til byrådets innstilling, pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2, 2. ledd, ble vedtatt mot 26 stemmer (A, SV, RV, Jorun Bekkby (Uavh.) og Shahbaz Tariq (Uavh.)).

Hs alternative forslag nr. 2 b) til byrådets innstilling, pkt. 1, reguleringsbestemmelsenes § 2, 3. ledd, ble vedtatt mot 9 stemmer (F og Nils Chr. Dahl (Uavh.), Kjell Grønnevik (Uavh.), Sissel Dagslet (Uavh.) og Einar Lonstad (Uavh.)).

A, SV og RVs endringsforslag til byrådets innstilling, pkt. 2, reguleringsbestemmelsenes § 2, 3. ledd, ble forkastet mot 26 stemmer (A, SV, RV, Jorun Bekkby (Uavh.) og Shahbaz Tariq (Uavh.)).

Byrådets innstilling pkt. 1 for øvrig ble enstemmig vedtatt.

Byrådets innstilling pkt. 2 ble enstemmig vedtatt.

Etter dette er bystyrets vedtak følgende:

1.

Oslo bystyre vedtar med hjemmel i plan- og bygningslovens § 20-5, 2. ledd Kommunedelplan for lokalisering av varehandel og andre servicefunksjoner med tilhørende reguleringsbestemmelser og retningslinjer samt kart som viser byggeområde for lokalisering av kjøpesentre, slik det fremgår av plandokumentet datert 04.03.2002.

Reguleringsbestemmelsenes § 2 skal lyde som følger:

§ 2 KRITERIER FOR LOKALISERING AV KJØPESENTRE

Det legges ikke til rette for større regionale bilbaserte kjøpesentre. Etablering av kjøpesentre skal skje i områder hvor kollektivdekningen er god og hvor det er lokalt kundegrunnlag.

Rammen for lokalisering av kjøpesentre gjelder for et samlet bruksareal over 4.000 m2.

Kjøpesentre kan tillates:

a) i områdene avmerket på kartet "Byggeområde for lokalisering av kjøpesentre":

- sentrum/indre by

- eksisterende handelssentre i ytre by

- Gjersrud-Stensrud, Ensjøbyen og Grorud stasjon dersom disse områdene utvikles i tråd med arealdelen i Kommuneplan 2000

b) i områder hvor samtlige fire kriterier er oppfylt:

- området ligger innenfor en radius på 500 meter fra et knutepunkt for kollektivtransport, det vil si en stasjon på banenettet med direkte tilknytning til ytterligere minst en linje for buss, trikk eller bane og med god tilgjengelighet for fotgjengere fra byområdet rundt

- et område som kjennetegnes ved høy arealutnyttelse eller tydelige senterfunksjoner

- området har et lokalt kundegrunnlag fra boligområder, arbeidsplasser og/eller reisende som er tilpasset kjøpesenterets størrelse og funksjon

- et område der varehandel vil kunne samlokaliseres med andre servicefunksjoner, både offentlig (både bydelsforvaltningens tjenester) og privat service

Kriteriene gjelder ikke for kjøpesentre som forhandler plasskrevende varegrupper.

2.

Byrådet bes samarbeide med Akershus fylkeskommune og aktuelle kommuner om lokalisering av kjøpesentre i grenseområdene mellom Oslo og Akershus.